Kweekvijvers van een duurzame generatie
Onderwijs
Leerlingen trokken internationale aandacht met klimaatstakingen. Tegelijkertijd willen onderwijsinstellingen ook graag werk maken van verduurzaming. Dus de drive is er. Maar de sector heeft ook te kampen met andere grote “uitdagingen”, zoals het lerarentekort. Kan dit er dan wel bij?
Een spiraal omhoog
Sommige scholen zeggen toch volmondig “ja!” en maken grote slagen richting duurzaamheid. Ze willen grip krijgen op het energieverbruik, het binnenklimaat verbeteren, of zelf zonne-energie produceren op de schooldaken.
Scholen zien vaak kans om leerlingen bij de verduurzaming van hun gebouwen te betrekken, waardoor het creatief en leuk wordt. Daarover communiceren draagt bij aan het imago van de school. Zo ontstaat een spiraal omhoog.
Eenmaal op dat pad, wordt het ook makkelijker om te voldoen aan wet- en regelgeving. Samen met gemeenten kunnen vervolgens integrale plannen gemaakt worden om de gestelde klimaatdoelstellingen ook echt te realiseren.