Technisch en functioneel verouderd

De campus van de middelbare school bestaat uit vijf gebouwen. De drie oudste – het theoriehuis, het praktijkhuis en de aula – waren technisch en functioneel verouderd en qua indeling, energieverbruik en binnenklimaat aan vervanging toe. Er is voor gekozen om een deel van het bestaande gebouw uit 1968 te hergebruiken en te integreren in een nieuw, duurzaam schoolgebouw. Het resultaat is een fraai voorbeeld van duurzame toekomstgerichte architectuur die zich vormt naar haar omgeving, mét respect voor het verleden.

Hergebruik als basis ingrediënt

De identiteit van de bestaande gebouwdelen komt duidelijk terug in het nieuwe gebouw. De vroegere gevel vormt nu het ‘decor’ voor de nieuwbouw. Op basis van de duurzaamheidsgedachte van het CLV is hergebruik een basis ingrediënt geweest voor het ontwerp-, sloop- en bouwproces. Naast het directe hergebruik van de betonconstructie en hergebruik van betonpuin op de locatie zelf, zijn er uit de sloop allerlei zaken elders hergebruikt.

Het atrium

Architectenbureau NOAHH heeft een karakteristiek blauwgroen leerlandschap in het atrium ontworpen dat de verschillende verdiepingen vervlecht en het karakter van de nieuwbouw vormt. Zo biedt het verschillende leer- en werkplekken en zijn ook de trappen multifunctioneel inzetbaar ten behoeve van voorstellingen, ouderavonden, bijeenkomsten, informele leerplekken of als verlengstuk van de aula.

Bijna energieneutraal

INNAX heeft als gebouwverduurzamer zorggedragen voor het energieconcept en bijbehorende installatietechniek. Het nieuwe schoolgebouw wordt bijna energieneutraal (BENG) en FRIS. Ook wordt de school gasloos en liggen de daken vol met zonnepanelen. Naast een lage energiebehoefte is er in het ontwerp ook extra aandacht uitgegaan naar het realiseren van een gezond binnenmilieu.

Meer weten over

dit nieuwsartikel?

Neem contact op met Joost.