Planmatige aanpak nodig voor verduurzaming retail
Retail
Nederland heeft een klimaatakkoord en dus zit er (ook) voor de retail van alles in de pijplijn. Branche-organisatie NRW heeft dat op een rij gezet: Wet Milieubeheer, EED-audit, eisen nieuwbouw, vangnet ingrijpende renovatie en labelverplichting. De retail moet hiervoor routekaarten maken op sectorniveau. En iedere gebouweigenaar voor zijn eigen vastgoed.
Verduurzaming in opmars
Iedereen ziet: veel winkels en winkelcentra wachten dat niet af. Binnen de retail is verduurzaming duidelijk in opmars. Dat gaat al verder dan slimmer omgaan met koeling, LED-verlichting en/of zonnepanelen. Ook slim onderhoud is in opkomst, op basis van een duurzaam meerjarenonderhoudsplan (DMJOP). Dit betekent concreet: per gebouwelement of gebouwgebonden installatie een bredere, meer duurzame afweging maken. Niet alleen op investerings- en onderhoudskosten, maar ook op exploitatiekosten.
Het uiteindelijke doel, een retailbranche die Paris Proof is, betekent dat het energieverbruik gemiddeld met twee derde omlaag moet. Met de inzet van innovatie, techniek én ambitie is dat haalbaar.