Slecht binnenklimaat op school

Te warm in de zomer en te koud in de winter

Een slecht binnenklimaat op school: te warm in de zomer en te koud in de winter

Als leerlingen en leraren het in de zomer te warm hebben op school, of in de winter juist in een te koude omgeving werken, dan heeft dat niet alleen invloed op hun comfort maar ook op hun concentratie en gezondheid. En dus op de leerprestaties.

Een gezond binnenklimaat is belangrijk op elke school. Denk maar eens na: als leerlingen en leraren te maken hebben met een te warme of juist een te koude omgeving, dan heeft dat niet alleen invloed op hun comfort maar ook op hun concentratie en gezondheid.

Wat is een slecht binnenklimaat op school?

Een slecht binnenklimaat op school betekent dat de luchtkwaliteit, temperatuur en luchtvochtigheid niet optimaal zijn. Dit kan leiden tot situaties waarin je het gevoel hebt dat je in de zomer in een te warm lokaal zit, of dat de ruimte in de winter ijskoud is. Slechte ventilatie in het gebouw en de lokalen spelen een grote rol bij de beleving dat het binnenklimaat ondermaats is. Door onvoldoende luchtverversing kunnen schadelijke stoffen en een te hoge concentratie CO2 zich ophopen, maar als het tocht is dat ook niet fijn. Een goed binnenklimaat niet alleen draait om temperatuur, maar ook om luchtkwaliteit en luchtvochtigheid. Leerlingen en leerkrachten die werken in een omgeving met slechte luchtkwaliteit of oncomfortabele temperaturen ervaren vaak vermoeidheid, hoofdpijn en concentratieproblemen. Dit kan leiden tot minder effectieve lessen en een verminderde motivatie om te leren.

Hoe kan ik het binnenklimaat in mijn school verbeteren?

Het plaatsen van modern CO2 gestuurd ventilatiesysteem met verwarm én koelfunctie kan al een wereld van verschil maken. Dit helpt om de klachten als over de warmte in de zomer en dat het te koud is in de winter te verminderen. Deze systemen zorgen voor constante luchtverversing, waardoor schadelijke stoffen sneller worden afgevoerd en de luchtkwaliteit verbetert. Houd daarbij wel rekening met netcongestie als de nieuwe installatie meer energie vraagt dan de bestaande installatie. Dat verschilt per gebouw, dus een goede start is het uitvoeren van een grondige inspectie van de huidige situatie. Vaak is er niet maar één oplossing mogelijk.

Subsidies voor verbetering van het binnenklimaat op school

Scholen kunnen gebruik maken van subsidies voor verduurzaming om het binnenklimaat te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan de DUMAVA subsidie, waarin onderwijs speciaal genoemd wordt. Dit kan de investering aanzienlijk verlagen en zorgt voor een sneller rendement dankzij besparingen op energiekosten.

In kaart brengen binnenklimaat met data

Door slimme sensoren en gebouwbeheersystemen te gebruiken, kunnen scholen real-time inzicht krijgen in temperatuur, luchtvochtigheid en CO2-niveaus. Dit zorgt er voor dat je het binnenklimaat aan kunt passen waar nodig en helpt energieverbruik te optimaliseren. Datagedreven analyses helpen de Lowys Porquinstichting om energieverspilling te verminderen en gerichter onderhoud te plannen. Daarover over vertelt Sandra van Ekeren, hoofd huisvesting, je graag meer in deze webinar over datagedreven verduurzaming in het onderwijs.

Toekomstvaste gebouwen

Waarde verhogen dankzij route voor verduurzaming

Nog altijd denken velen: duurzaam is duur. Dat geldt alleen voor partijen die verduurzaming niet goed voorbereiden. Organisaties die het slim aanpakken, constateren juist precies het tegenovergestelde. Hun vastgoed wordt meer waard, doordat ze op tijd toekomstvaste maatregelen nemen. De gebruikerstevredenheid gaat omhoog, de huurcontracten lopen langer. De prijs per m2 stijgt, terwijl de energiekosten en de CO2-uitstoot dalen.
Lees verder...

Meer weten?

Laat uw gegevens achter en Albert zal snel contact met u opnemen.