‘Verduurzamen is een heel breed verschijnsel. Het gaat over financiering, communicatie, juridische oplossingen, ICT… Dus de vraag is steeds vaker om meer vakgebieden erbij te betrekken,’ vertelt Suzanne Wammes van het team Proces & Communicatie.

‘Het is cruciaal dat al die disciplines goed samen optrekken. Gelukkig zie je die integrale aanpak steeds vaker. INNAX komt voort uit verschillende bedrijven, met elk hun eigen kennis en ervaring. In het begin bleven die hun eigen klus doen. In 2010 gingen we onder één naam verder. Dat was veel meer dan een naamsverandering. We gingen echt samenwerken en konden daardoor integrale oplossingen aanbieden.’

Veel vrijheid

Goede samenwerking vraagt ook een bepaalde cultuur. Je krijgt veel vrijheid. Er is geen sterke hiërarchische structuur. Geen drempel om onze directeuren te bellen. Weinig regels.

Marco Scheers: ‘Ja, veel vrijheid. Zo’n cultuur zie je nog wel eens bij kleine bedrijven, starters, maar het bijzondere van INNAX is dat we inmiddels richting de 300 medewerkers gaan, en die cultuur er nog steeds is. Toen ik aan mijn nieuwe baan begon, kreeg ik niet heel veel meer te horen dan: “Marco we willen meer gaan doen met datadiensten. Succes!” Dan mag je het zelf verder uitzoeken. Helemaal op mijn manier. Dat is gaaf.’

Mensen er goed bij betrekken

Zelf je weg vinden, speelt zeker ook voor Suzanne: ‘Het team Proces & Communicatie is de “verbinder”. Tussen opdrachtgever(s), uitvoerende partijen en eindgebruikers. Soms is het eenmalig een paar zaken optuigen, maar er zijn ook projecten waar we jaren bij betrokken blijven. Terugkerend punt is “mensen er goed bij betrekken”, maar wat is dat nou echt? En wie doet dat werkelijk? In onze projecten met woningcorporaties hebben we bijvoorbeeld te maken met huurders die geen Nederlands spreken. Of mensen boven de tachtig die niet alles meer kunnen volgen. En dan is er de categorie bewoners die “onder bewind” staat.

Nog lang niet iedereen beseft wat het concreet betekent om een integrale verduurzamer te zijn. INNAX heeft daar al langer geleden voor gekozen. Dus wij bieden diensten over de volle breedte, samen met onze partners. Dat was misschien niet altijd zichtbaar. Maar nu de vraag naar die breedte toeneemt, ga je die andere kanten van INNAX vanzelf ook vaker zien. Daarbij is één ding is wel het allerbelangrijkste: heel goed luisteren.’

Dutch Green Building Council

Zo verlegt INNAX steeds de eigen grenzen, op allerlei gebied. Marco zocht bijvoorbeeld naar meer kennis en vond die bij de Dutch Green Building Council (DGBC): ‘Wij hadden software overgenomen van Engie, en die wilden we doorontwikkelen. Daarbij hebben we grote marktpartijen betrokken, die we ontmoeten bij de DGBC. Ik zit daar in de werkgroep Retail, met eigenaren van winkelcentra en winkels, zoals ABN AMRO, Ahold, ASR, CBRE en Customer Wakefield. Zij hebben behoefte aan data. Op basis daarvan konden we aan de slag.’

‘Zo dacht men toen nog’

Dat klinkt allemaal vrij logisch, maar dat was het niet. Voor Marco ging het stap voor stap. ‘Ik werkte eerst uitsluitend voor het meetbedrijf en deed heel specialistisch werk. Daarna ging mijn focus naar hoe je alle data optimaal kon inzetten. Dat leidde onder andere tot samenwerking tussen de afdelingen Gebouwen en Meten.’ Nu heeft hij een heel brede functie: manager business development.

Meer weten over

dit interview?

Neem contact op met Suzanne.