Kristallen bol

Kristallen bol

Ik mag dan wel geen kristallen bol hebben, maar toch neem ik in gedachten wel eens een kijkje in de toekomst. Ik stel me dan voor hoe mijn werkdag er over 10 jaar uit zal zien. Ik wandel dan naar mijn werk en pak daar een volledig elektrische auto. Daarmee rijd ik naar het kantoor van Liander in Duiven.

Een inspirerende omgeving, waar ik twee vergaderingen heb. Terwijl ik daar op prettige manier mijn afspraken ontmoet, staat de auto aan de laadpaal. Tussen de vergaderingen door check ik even mijn email – de wifi is zo snel als je zou mogen verwachten – en geniet ik van een heerlijke kop koffie, ter plekke bereid door een heuse barista. Vanuit Duiven rijd ik nog voor een overleg langs een flexwerklocatie in de buurt. Aan het eind van een lange werkdag besluit ik om nog even naar mijn favoriete kledingzaak te rijden. Ik heb eigenlijk nog een spijkerbroek nodig. Onder het genot van een lekkere latte en begeleid door de sfeervolle muziek van de DJ in de hoek laat ik me tóch weer verleiden en koop ik een duurdere broek dan ik eigenlijk wilde …

Is dit toekomstmuziek? Of schets ik hier een realistisch beeld? Feit is dat de functie van het traditionele kantoor- of winkelgebouw onder druk staat. We werken nu al niet meer hele dagen op één vaste plek. Er wordt thuis gewerkt of op die talrijke flexwerkplekken, steevast voorzien van goede koffie en snelle wifi. De concurrentie met de gebouwen van nu is dus hevig. Wat moet je doen, wanneer je ervoor wilt zorgen dat je kantoor- of winkelgebouw aantrekkelijk blijft om in te werken, of om überhaupt te bezoeken? Het sleutelwoord is dan: beleving. Een dagje winkelen moet als het ware een dagje uit worden. En werken op kantoor moet zo aantrekkelijk zijn, dat je helemaal niet thuis wilt blijven.

Het is dus zaak om na te gaan denken over de functie die je gebouw in de toekomst vervult. We weten niet hoe het over twintig jaar is, maar we weten wel dat de verandering in volle gang is. En dat het snel gaat. Dat vraagt om verandering. Alleen door te veranderen voorkom je dat je over tien jaar met een leegstaand gebouw zit. Wat we zeker weten is ook dat het belangrijk is om aandacht te hebben voor hoe de bezoeker van je pand het naar zijn of haar zin heeft. Een prachtig voorbeeld van toekomstgericht naar je gebouw kijken is het al genoemde, energiepositieve gebouw van Alliander in Duiven. Dat kantoor biedt plek aan 1.800 gebruikers, in plaats van de ooit beoogde 1.200. Deze gebruikers beoordelen het gebouw gemiddeld met een 9,2 (!) op de Happy Building Index. Zij voelen zich gelukkig in dat gebouw. Dat staat niet voor niets op positie 4 in de top 25 van meest populaire kantoorlocaties ter wereld.

Eigenaren van corporate en commercieel vastgoed staan voor een uitdaging. Het bezit van een kristallen bol zou anno 2017 erg prettig zijn. Ik heb de kristallen bol niet, tegelijkertijd kan ik u wel het beeld van de toekomst duidelijker maken. Neemt u hiervoor contact met mij op.


Facebooktwitterlinkedinmail