Kletskoek

Kletskoek

Het is jammer dat we via onze website alléén tekst en beeld met u kunnen delen. Speciaal voor deze blog had ik daar graag geur aan toe willen voegen. Dan hadden we het in geuren en kleuren kunnen hebben over het kruidkoek-effect. Nu dat (nog) niet mogelijk is, zal het toch van uw inbeeldingsvermogen moeten komen

Kent u het kruidkoek-effect? Vast wel. Daarvan is sprake, wanneer het gedrag van de eindgebruiker wordt beïnvloed, terwijl deze zich daar misschien niet eens van bewust is. U ruikt in een winkel heerlijk geurende kruiden, u ziet de kruidkoek liggen en u denkt: die wil ik hebben. Dat is de kracht van de stille verleiding. Maar wat nu, wanneer het bij die verleiding niet om kruidkoek gaat, maar om energiebesparing? Wat voor kruiden moeten we daarvoor dan in stelling brengen, om te zorgen dat eindgebruikers daar warm voor gaan lopen? Aan het antwoord op die vraag zijn we al langer aan het werken.

Wij halen met onze afdeling heel veel data binnen over de panden van onze opdrachtgevers. Over elementen binnen het gebouw, de condities van die elementen, energieverbruik en storingen, om maar wat te noemen. Die data zijn onze kruiden. Die vatten we samen naar bruikbare – hapklare – informatie, zowel voor corporate, commercieel als sociaal vastgoed. Dat zijn dan de kruidkoeken. Maar daarin moet dus wél gehapt worden. En dat blijkt lastig. We maken onze rapportages natuurlijk niet voor in een bureaula. Toch belanden ze daar nog wel eens. Onderhoudspartijen hebben er geen tijd voor, of erger: geen prioriteit.

Wij denken dat samenwerking tussen alle betrokken partijen van cruciaal belang is, willen we vanuit de beschikbare data daadwerkelijk tot actie komen. Die samenwerking zoeken we zelf dan ook wat graag op. Zo denkt afstudeerder Elke Weijkamp, masterstudent Psychologie Gedragsverandering, de komende tijd met ons mee. Zij gaat zich richten op de wereld van de woningcorporaties, kijken wat de invloed van gedrag kan zijn op het energieverbruik. Het gaat daarbij om het creëren van een stuk energiebewustwording. Wanneer de motivatie eenmaal geprikkeld wordt, dan volgt de rest vanzelf. Want dat er organisaties zouden zijn, die geen energie willen besparen, dat gaat er bij ons niet in. Dat is kletskoek.


Facebooktwitterlinkedinmail